Mitkä kolme keskeistä asiaa tai arvoa on mainittu tekstin mukaan
kuluttajalainsäädännössä siten, että niitä tulee meidän yhteiskunnassa
noudattaa markkinoinnissa?- Väkivallan käyttö mainonnassa ei ole hyväksyttävää, sukupuoleen tai
syntyperään perustuva syrjintää ei sallita ja lapsen etu on otettava
huomioon.
Mitä vaikutuksia voisi olla TV-mainoksella, jonka sankari vaarantaisi
terveytensä ja henkensä uhkarohkealla skeittitempulla vilkkaalla
junaradalla ilta toisensa jälkeen?
- Yleissävyltään uhkaava ja pelottava mainos saattaa ahdistaa samalla
tavalla kuin suora väkivalta. Tällainen mainonta voi olla hyvän tavan
vastainen erityisesti silloin, kun se sisältää erityisesti lapsia
pelottavia elementtejä ja saattaa tavoittaa lapset, vaikka se ei olisi
lapsille suunnattu.
Miksi lapsiin kohdistuvaa mainontaa seurataan erityisen tarkasti?
Alaikäisillä kriittinen ajattelu ja ironiantaju ovat usein vasta
kehittymässä. Siksi alaikäinen on aikuista alttiimpi mainonnan
tehokeinoille ja vaikutuksille. Mainonnan hyvä tapa edellyttää, että
tätä erityispiirrettä ei unohdeta – eikä myöskään käytetä hyväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti